Een auto van de zaak is een handige manier om zorgeloos auto te kunnen rijden. Maar wat als een standaard leasecontract geen optie is, omdat je bijvoorbeeld een tijdelijk contract hebt of ook geregeld gebruik moet maken van openbaar vervoer? Business Insider zet enkele alternatieven op een rij.
Nog altijd geldt de traditionele leaseauto voor veel werknemers als een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Maar voor een groeiende groep mensen is het geen geschikte optie. Denk bijvoorbeeld aan werknemers met een tijdelijk contract, die het risico lopen op een dure afkoopsom als ze uit dienst treden voordat het leasecontract is afgelopen. Of aan werknemers die zowel met het openbaar vervoer als met de auto willen reizen. Wat zijn de alternatieven?
1. Short lease: korte huurperiodes
Heb je een beperkte tijd een auto nodig, dan is een traditionele leaseauto geen optie. Je zit immers vast aan een langlopende verplichting van drie tot vijf jaar, waar je alleen vanaf komt na het betalen van een pittige afkoopsom. Huren is ook geen aanlokkelijk alternatief, want daaraan hangt een behoorlijk prijskaartje als je de auto een wat langere periode nodig hebt.
In dat geval is short lease het overwegen waard. Hierbij lease je voor een korte periode – variërend van een maand tot twee jaar – een auto. De overeenkomst zit qua tijd tussen een huurovereenkomst en een leasecontract in. Je bepaalt zelf de looptijd en het aantal kilometers en kunt het contract meestal dagelijks boetevrij opzeggen. Je krijgt de beschikking over een relatief nieuwe auto en zaken als verzekeringen zijn bij de prijs inbegrepen. Het is, zoals gezegd, meestal voordeliger dan huren, maar wel duurder dan een langlopend leasecontract. Hier staat echter flexibiliteit tegenover.
Deze constructie kan handig zijn voor bijvoorbeeld expats, mensen die nog in hun proeftijd zitten of werken met een tijdelijk contract of werknemers die in dienst zijn van een bedrijf met seizoenspieken. Ook voor startende zzp’ers met wisselende inkomsten die nog geen langlopende verplichting aandurven is het een eventuele optie.
2. Private lease: als je het zelf wil doen
Niet alleen bedrijven, maar ook particulieren kunnen een auto leasen. Je huurt dan een auto voor een langere periode, voor een vast maandbedrag. Deze periode kun je zelf bepalen. Het varieert van 12 tot 60 maanden.
In de kosten zijn in de regel alle vaste lasten opgenomen, zoals reparaties en onderhoud, een allrisk verzekering, motorrijtuigenbelasting en afschrijvingskosten. Alleen de benzine en eventuele verkeersboetes moet je zelf betalen. Na afloop van de contractperiode lever je de auto weer in. Erg populair is private lease niet: slechts 2,5 procent van de zakelijke rijders kiest voor deze constructie.
Anders dan bij een zakelijke leaseconstructie heb je niet te maken met een bijtelling. Dat kan gunstig uitpakken, maar kies je een auto in een lage bijtellingscategorie, dan is zakelijk leasen vaak voordeliger.
Private lease betekent gebruiksgemak. Eventuele schade wordt afgehandeld door de leasemaatschappij en meestal krijg je dan vervangend vervoer. Bovendien heb je zekerheid over de kosten en hoef je niet in één keer een groot bedrag hoeft op te hoesten om in een nieuwe auto te kunnen rijden. Je betaalt immers een vast maandbedrag.
... maar wel langlopende verplichting
Hier staat wel tegenover dat je een langlopende verplichting aangaat. Als je wordt ontslagen of als je inkomsten als zzp'er teruglopen, moet je toch blijven betalen. Lukt dit niet, dan moet je een forse afkoopsom aftikken. Daarnaast kun je worden geconfronteerd met een pittige correctie als je meer kilometers rijdt dan je vooraf hebt ingeschat.
Verder moet je er rekening mee houden dat het leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit kan ertoe leiden dat je minder kunt lenen als je een hypotheek afsluit. Wil je binnen de leaseperiode een huis kopen, wees dan dus alert. Een ander nadeel is dat je geen schadevrije jaren opbouwt en dat je de auto niet zomaar aan anderen kunt uitlenen, omdat je geen eigenaar bent van de auto.
Kies je voor private lease, let dan goed op wat bij de prijs is inbegrepen. Soms moet je bijvoorbeeld bijbetalen voor een vervangende auto als je schade of pech hebt. Ook vallen winterbanden niet altijd binnen het pakket.
Let op het keurmerk
Er zijn marktpartijen die schimmige constructies aanbieden. Ga daarom bij voorkeur in zee een aanbieder met een keurmerk, zoals het keurmerk van de Vereniging Zakelijke Rijders of dat van de Stichting Keurmerk Private Lease.
Dat laatste keurmerk is enkele maanden geleden opgezet door leasemaatschappijen in samenwerking met de Consumentenbond. Aangesloten bedrijven moeten onder andere heldere voorwaarden hanteren en vooraf de kredietwaardigheid van de klant toetsen, om overkreditering te voorkomen.
3. Mobiliteitsbudget: flexibiliteit
Wil je gebruik maken van verschillende vormen van vervoer, dan kan een mobiliteitsbudget interessant zijn. Je krijgt dan een zak geld van je werkgever, waarmee je zelf het vervoer bekostigt. Dit kan een leaseauto zijn, maar ook openbaar vervoer of de fiets.
Omdat je zelf het budget beheert, is het ook mogelijk om een combinatie van vervoersvormen te kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een goedkopere leaseauto nemen dan waar je recht op hebt en het restant gebruiken voor treinreizen op dagen met veel files. Op deze manier kun je zelf bekijken wat jou het meeste gemak oplevert.
Een deel van de vergoeding (19 cent per kilometer) is onbelast. Over het restant moet je wel afrekenen met de fiscus. In tegenstelling tot een leaseauto heb je niet te maken met een bijtelling, behalve bij excessief privégebruik van de auto. Houd je aan het eind van het jaar geld over, dan mag je dat - na aftrek van belasting - in eigen zak steken. Als je slimme keuzes maakt en bijvoorbeeld gaat carpoolen, kun je er dus op verdienen.
... en zekerheid
Voor werkgevers biedt deze constructie zekerheid: zij zijn een vast bedrag kwijt aan mobiliteit en worden niet geconfronteerd met onverwachte extra kosten. Bovendien kan het leiden tot een verminderde co2-uitstoot, omdat een mobiliteitsbudget vaak leidt tot minder autokilometers. Het mobiliteitsbudget is dan ook bezig met een opmars.
Of deze oplossing voor jou voordeliger uitpakt dan een gewone leaseauto, hangt af van de gemaakte keuzes. Kies je voor een voordelige oplossing, dan houd je geld over. Ook als je een auto uit een hoge bijtellingscategorie neemt, slaat de meter positief uit. In andere gevallen is leasen goedkoper.
4. Financial lease: als je eigenaar wil worden
Financial lease is een constructie die sterk lijkt op huurkoop. De leaseauto blijft juridisch gezien van de leasemaatschappij totdat je de laatste maandelijks termijn hebt betaald, maar het economisch eigendom ligt al die tijd bij jou. Heb je een eigen bedrijf, dan mag je de kosten voor de auto aftrekken als investering. Wel zijn de maandelijkse kosten vaak wat hoger dan bij private lease.